Can I help you?

19 september 2014 - Tabriz, Iran

De meeste Iraniers die we ontmoeten zijn modern, behulpzaam en erg geïnteresseerd in ons en Nederland.

Als we informeren naar het metrosysteem, loopt iemand met ons mee en koopt (en betaalt!) zij ons kaartje. Als we in een restaurant aan de praat raken, mogen we van hun eten proeven. In de bus krijgen we nootjes aangeboden van degene achter ons. Als we bij de bushalte vragen welke bus we moeten hebben, dan wordt er ineens een vriend opgetrommeld om ons met de auto een lift te geven. Onderweg hebben ze de kans om te vragen waarom we in Iran zijn (niet alleen in NL vraagt men dit zich af ;-)), wat we van Iran vinden en of we iets over Nederland kunnen vertellen.

Sabines hoofddoek blijft (buitenshuis) op, maar verder alle vrijheid hier, totdat we vanochtend leenfietsen wilden gebruiken. Volgens de beheerder kon Koen "yes" en Sabine "no" fiets krijgen... lichtelijk ontgoocheld [zwaar geshockeerd] dus maar een taxi gepakt. Gelukkig was dit volgens onze verbaasde hosts zeker geen regel! Dus nog steeds overheerst de moderne indruk die we van Iran hebben.

Esfahan is een grote stad (2 mln inwoners) met een fraai centrum waarin het enorme plein met 2 indrukwekkende moskeeën en vele souvenirwinkels, de bazar en de oude bruggen de belangrijkste trekpleisters zijn. De stad is behoorlijk groen. We hebben ons er mede door onze hosts (Reza en Ahoo) en mede-gasten (Ivetta en Lubos uit Tsjechië) goed vermaakt.

1. Rik:
    21 september 2014
    Hoi Sabine en Koen,

Het klinkt erg gezellig en gemoedelijk. Geniet nog van dit avontuur.

Groetjes Kathelijne Eline en rik
  2. Anny hendriks:
    22 september 2014
    Wat een bijzondere reis, Bedankt voor de mooie foto's en verhalen.
    Geniet er verder nog van.
    Groetjes, Theo en Anny
  3. Maria en bert:
    24 september 2014
    Hoi.
    Wat een belevenis.dit is een reis om niet te vergeten. blijf genieten en pas goed op elkaar.
    Groetjes pap ,mam