Positief reisadvies!

5 oktober 2014 - Amsterdam, Nederland

Tijdens de afgelopen 3 weken hebben wij Iran ervaren als een paradijs voor toeristen. Mits je niet openlijk: journalistiek bedrijft, je je niet feministisch of provocerend opstelt of je negatief uitlaat over de regering.

We hebben ons in geen ander land zo op ons gemak en veilig gevoeld en zo gemakkelijk contact gemaakt met de lokale bevolking. Iraniërs (in ieder geval de velen die wij ontmoet heben) worden enthousiast als ze één van de weinige buitenlandse toeristen zien en stellen zich dan heel behulpzaam, uitnodigend, nieuwgierig en vrijgevend op. Ze voelen zich vereerd en dankbaar dat wij hun land, stad of winkel bezoeken. Overigens is deze vriendelijkheid met name gericht op buitenlandse toeristen. Volgens diverse mensen die wij hiernaar gevraagd hebben is de bereidheid om andere Iraniërs te helpen veel minder groot. Het verkeer is hier een goed voorbeeld van; men gedraagt zich enorm egocentrisch als men de auto instapt en houdt alleen rekening met elkaar als ze zelf in gevaar dreigen te komen. Dit maakt het verkeer zo enorm chaotisch.

Men weet precies wat voor imago Iran heeft en wil dat graag veranderen. Men is veelal trots op hun land en cultuur, maar niet op het politieke systeem van de afgelopen 35 jaar. Er zit vaak niets anders op dan accepteren hoe het is, de strenge regels op te volgen, waar mogelijk de grenzen op te zoeken en extra te genieten van de positieve dingen die Iran hen wel te bieden heeft.
En de positieve dingen zijn onuitputtelijk; heerlijk eten, diversiteit in landschappen, prachtige natuur, historische steden, schitterende moskeeën en bovenal zeer hartelijke, gastvrije mensen. Dit alles maakt het absoluut een bezoek aan Iran waard, ondanks de hijab en andere beperkingen. Dus voor degene die nieuwsgierig zijn geworden; welkom in Iran!

Oh ja, volgens vele Iraniërs hebben ze natuurlijk wel een kernbom ;-)

1. Anny hendriks:
    5 oktober 2014
    Mooie reisverhalen, wat fijn, dat jullie het goed gemaakt hebben.
  2. Patrick van den Akker:
    6 oktober 2014
    Mooi om te lezen! Prachtige reis om met de fiets te doen zeg!
  3. Charlotte:
    8 oktober 2014
    Zo als jullie schrijven hebben jullie het fijn gehad, ik zou het niet na gedaan hebben.Groetjes Charlotte.